Amazing Oriental mikt op landelijke dekking | voedselkrant

2021-12-14 20:04:26 By : Ms. Fang He

Aziatische supermarkt blijft groeien

AMSTERDAM - Winkelen bij Amazing Oriental moet meer zijn dan dat. De formule wil dat haar winkels de Aziatische cultuur eren. Een restaurant, evenementen, kookdemonstraties en meer dan tienduizend producten moeten daarbij helpen.

Amazing Oriental is sinds 1986 actief in Nederland. De formule opende haar eerste Aziatische winkel op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Dit kleine winkeltje met smalle gangpaden, zeker niet gemaakt voor meer dan één persoon, was het begin van een bedrijf met grote ambities. Er werd geen centimeter verspild, de schappen werden tot de nok toe gevuld met verschillende noedels en oosterse producten. In de loop der jaren is Amazing Oriental uitgegroeid tot een supermarkt met een enorm assortiment authentieke Aziatische producten. Dit jaar viert de formule haar 35-jarig jubileum met verlotingen in maart, juni en december. Met de kassabon kan de klant zich online inschrijven om kans te maken op één van de 35 prijzen voor die maand.

Aziatische vakanties De huidige ambitie van de formule is vooral om verder te groeien en landelijke dekking te krijgen. Liza Poon, marketingdirecteur bij Amazing Oriental: “We hebben nu 21 winkels en er komen er binnenkort nog twee bij. In maart openen we een winkel in Amersfoort en in april op Hoog Catharijne in Utrecht.” De winkel in Amersfoort is een uitdaging, zegt Poon. “Het is een middelgrote stad met een kleinere Aziatische gemeenschap, maar we zien daar wel kansen.” Om de winkel extra te ondersteunen zal de supermarkt meer reclame maken en extra evenementen in de winkel houden. Het bedrijf wil groots gaan en daar horen ook de Aziatische feestdagen bij, zoals het Moon Festival of het Mid-Autumn Festival zoals het hier heet. “Er is bijvoorbeeld een zangeres in de winkel, we zingen samen en doen leuke dingen. Denk aan tekenen of kalligrafie. Het is niet alleen eten of winkelen. We willen onze klanten een hele cultuur laten zien.”

Volgens Poon waant de consument zich in Azië als hij een Amazing Oriental binnenstapt: “Je hoeft het land niet uit, maar proeft wel iets uit heel Azië.” Met het naderende Chinese Nieuwjaar worden er knuffels weggegeven die in het teken staan ​​van het jaar van de os. Zo probeert de formule in te spelen op Aziatische festiviteiten en zo de cultuur naar hun Nederlandse winkels te brengen.

Kennismaken Met als doel consumenten die in de winkel niet zo bekend zijn met Aziatisch eten, ontwikkelt Amazing Oriental veel recepten die op speciale kaartjes in de winkel te vinden zijn. Op de website staan ​​ook honderden recepten om thuis uit te proberen. Volgens haar zijn er ook veel consumenten die gewoon iets kopen en dan kijken wat ze er thuis mee kunnen doen. “Laatst was er iemand die een mail stuurde omdat ze een soeppakket had gekocht, maar niet wist wat ze ermee aan moest. We hebben haar toen uitgelegd hoe ze alles heerlijk kon bereiden en welke ingrediënten ze nodig had.” Klantvriendelijkheid is dan ook erg belangrijk voor de formule. “Bovendien is het voor veel consumenten een avontuur om verschillende producten te ontdekken en uit te proberen”, vervolgt Poon.

In normale omstandigheden zonder coronamaatregelen zijn er elk weekend kookdemonstraties in de winkel. Dit kan de consument ook helpen om zelf aan de slag te gaan. Het restaurant in de winkel is een belangrijk aspect voor Amazing Oriental. “De consument kan meteen iets eten of mee naar huis nemen. Heeft de klant bijvoorbeeld geen zin om thuis te koken, dan kan de maaltijd direct worden meegenomen. Het is dus meer dan alleen winkelen, het is een beleving die heel normaal is in Azië", zegt Poon.

De supermarkt grijpt dan ook graag de kans aan om een ​​evenement op te zetten en mensen uit te nodigen om de winkel te komen bezoeken. Zo was er de hot noodle challenge, die in tien winkels werd gehouden. “Er kwamen hier veel mensen. Het is natuurlijk ook een trend. Als je ziet hoeveel mensen deze uitdaging aangaan op YouTube. We hebben hele leuke klanten, van jong tot oud, en vooral de jongeren eten ongelooflijk veel van deze pittige bami", zegt Poon lachend. Door in te spelen op de trends hoopt ze een grote doelgroep te bereiken, die om Amazing Oriental te leren kennen door dit soort evenementen.

Duurzame uitdaging De formule heeft meer dan tienduizend producten in het assortiment, met de focus op authentieke producten uit Azië. Zowat alle Aziatische landen zijn vertegenwoordigd in de winkels en de producten komen ook daadwerkelijk uit Azië. “Het kan enkele maanden duren voordat bestellingen uit Azië onze winkel bereiken. Sommige producten komen van Europese fabrikanten, maar dat is een klein percentage van het geheel.” Duurzaamheid is volgens Poon een uitdaging voor de formule. “In Azië doen ze de dingen heel anders. We proberen producten te kiezen die voldoen aan onze wensen op het gebied van duurzaamheid, maar je blijft toch erg afhankelijk. Alles moet uit Azië komen.” Naast het feit dat de fabrikanten anders omgaan met duurzaamheid, moeten de producten ook verscheept worden. Volgens Poon kan dat nu ook met de trein vanuit China. “Veel Aziatische fabrikanten werken bewust aan duurzaamheid en gebruiken bijvoorbeeld al minder plastic.”

Meer bekendheid De formule doet veel om de bekendheid in ons land te vergroten: “De Aziatische gemeenschap weet ons te vinden, maar toch zijn er veel Nederlanders die ons niet kennen.” Hoe gaan ze dat aanpakken? Door meer winkels te openen, te adverteren in lokale kranten en folders en door de uitstraling van de winkel de drempel te verlagen om binnen te komen. “De nieuwe winkels hebben al een strakke, moderne uitstraling. Andere vestigingen zullen een verbouwing moeten ondergaan om deze fraaie display te realiseren. Wat dat betreft nodigt de gewone winkel niet echt uit om binnen te stappen", zegt Poon.

Hectisch Het afgelopen jaar was hectisch; het toepassen van alle maatregelen en ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt, was een hele uitdaging, meldt de marketingdirecteur. “Maar verder was het een goed jaar. Alle supermarkten draaiden prima omdat ook de horeca een groot deel van het jaar dicht was.” Poon denkt dat consumenten na de standaard pasta of stamppot soms eens wat anders willen en dan op zoek gaan naar iets nieuws, zoals gerechten uit de Aziatische keuken. “Meestal komen ze automatisch in onze winkel terecht. Het was een beter jaar dan normaal, maar de omzet van een normale supermarkt kennen we niet. We verkopen immers geen melk, toiletpapier of brood.”

Ze gelooft dat 2021 een geweldig jaar wordt voor Amazing Oriental. “Mensen zijn nu gewend om thuis te koken tijdens de pandemie. Er zijn veel nieuwe klanten die ons hebben ontdekt en ik denk dat ze in de toekomst zullen blijven komen.” Volgend jaar groeit de formule verder: in 2022 staat al een nieuwe winkel in Rotterdam gepland. Zo krijgt deze keten met al haar authentieke Aziatische producten steeds meer bekendheid in Nederland.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in de papieren editie van Food Newspaper. Abonneren? Klik hier.

Voedselkrant is een uitgave van: